RSS izvori

Poslednji komentari

Sreten Radović · Direktor predstavništa CPG u Beogradu

Pušači – građani drugog reda?!

9. July 2007. 19:18 | 10 komentara · Daj komentar »

Nikako ne treba isključiti mogućnost da će u nekom narednom izdanju udžbenika iz Istorije, cialis biti mesta za još jednu zanimljivu klasifikaciju društva u savremenom kapitalizmu. Na pušače i nepušače. O tom, sve većem jazu, evo i tri primera iz tri različita evropska grada, gde je pomenuta kategorizacija na različitom stepenu razvoja, ali, ipak, postoji.

  • Helsinski, Finska – u svim restoranima postoji “smoking section” koji se nalazi na samom kraju lokala, takoreći uvek tik uz ulazna vrata toaleta. Na stolovima su pepeljare prečnika dvadesetak centimetara koje se prazne i čiste tek na kraju radnog vremena, te je lako zamisliti vizuelni “ugođaj” pepeljare pune pikavaca, kao i pratećih pojava – pepela po stolu i mirisa sagorelog duvana. Međutim, najveće “poniženje” zbog toga što ste svojom voljom izabrali da se trujete na javnom mestu je – self service. Naime, za sve ostale goste su tu konobari, ali ne i za pušače. Njih ne moraju da služe već je njima suđeno da sami svoju porudžbinu donesu jer perosnal nije obavezan da sebe izlaže duvanskom dimu i da se truje!
  •   London, Velika Britanija – grad u kojem su priznata razna prava raznih grupacija po još različitijim pitanjima, istovremeno sprovodi žestoku borbu protiv konzumenta cigareta na javnom mestu. Naime, prema istraživanjima, više od 45% stanovništva Velike Britanije je u problemu od 1. jula 2007. godine kada je stupio na snagu jedan od najrigoroznijih zakona o zabrani pušenja na javnim mestima. Britanska vlada lansirala je polovinom maja jednu od najskupljih propagandnih kampanja sa ciljem da svoje građane blagovremeno informiše da uskoro gotovo nigde neće smeti da puše!
    Agencija “Farm” je odradila kampanju o zabrani pušenja na javnim mestima koja je realizovana na TV, radio stanicama, u štampanim medijima, putem postera i biliborda, oglasnim porukama na autobusima i u londonskom metrou, kao i na oglasnim tablama na aerodromima I koja je nedeljno koštala više od milion funti! Za kompletniju sliku o kakvoj reklamnoj kampanji, dovoljno govori da je svetski gigant “Coca-Cola” prošle godine potrošila 8 miliona funti za šestonedeljnu kampanju kojom je u Britaniji lansirana “Coke Zero”. Tada su u “Coca-Cola” kompaniji saopštili da je to najveće ulaganje u pojedinačnu kampanju u toj evropskoj zemlji za proteklih 20 godina.”
    Međutim, jasno je da ulaganje za promociju borbe protiv pušača neće biti bespovratno, o čemu najbolje govori i cenovnik za one koji se odluče da naprave prekršaj na javnom mestu i dozvole sebi nikotinsku krizu ili mali hedonistički intermeco takvog tipa na javnom mestu. Tako da je lako pretpostaviti da će novac vrlo brzo biti vraćen u budžet britanske vlade.
  • Beograd, Srbija – Preseljenjem u nove kompanijske prostore, u pravilniku ponašanja “Color press group”-a posebna težina je data statusu pušača na radnom mestu odnosno činjenici da je uživanje u cigaretama dozvoljeno samo na terasama. Hteli to ili ne, svi to poštuju, a od jednog kolege kojem je cigareta stalni pratilac u životu, čujem komentar:”dolaskom glupih (?!) japija, ni novinske redakcije više nisu iste, te sada mirišu na apoteke”. Moram da priznam da mi je ovakav komentar prijao, kako kao nepušaču, tako kao i osobi u čijem opisu radnog mesta je, ne samo da sve funkcioniše, već i da se zaposleni pridržavaju internih kompanijskih pravila. No, ono što me zanima – da li takve zabrane, vremenom smanjuju broj pušača ili oni ostaju istrajni u tome da žele da uživaju u cigareti na terasi, nekoj zagušljivoj čajnoj kuhinji, staklenom pušačkom boksu,….

Potrudiću se da iz primera iz neposednog okruženja dođem do tog zaključka, ali već sada moram da priznam svoju fascinaciju onima koji iz prijatno klimatizovanih prostorija odlaze na terasu i na plus četrdeset se preznojavaju i to sa cigaretom u ustima. Ne osuđujem ih, svako ima prava na svoj izbor, ali će ostati pitanje da li će pravila funkcionisanja u savremenom (biznis) svetu, umanjiti raspostranjenu pojavu pušenja ili će se vremenom shvatiti da nikakve kazne niti milionski budžeti za reklamne kampanje nisu dovoljni da bi neko prešao u tabor nepušača?!

10 Komentara

Ostavite svoj komentar

XHTML: Možete za formatiranje komentara koristiti sledeće tagove: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

RSS izvor samo za komentare vezane za ovaj zapis.