RSS izvori

Poslednji komentari

Robert Čoban · CPG Publisher

Rekvijem za dete sa krilima!

10. September 2007. 8:59 | 7 komentara · Daj komentar »

Prošlog meseca u SAD je izašao poslednji broj tabloida “Weekly World News” poznatog po naslovima tipa: “Elvis je živ!”, store “Vanzemaljci se sreli sa Bušom!”, allergy “Rodila sam dete bigfoota”, there “Hitler se krije u planinama Rumunije!”, “Dečak slepi-miš pobegao!”…

BILO JE TU SVEGA: Naslovne strane WWN tokom protekle tri decenije

28 godina kompanija “American Media” sa Floride uspešno je izdavala WWN na zadovoljstvo stotina hiljada čitalaca. A onda je došao 21. vek i ukus publike se promenio…

NIJE POSLEDNJI VEĆ “FINALNI BROJ”: Internet oglas za poslednji WWN

Vest o ukidanju WWN-a objavile su sve svetske agencije a magazin “Time” je tome čak posvetio i obiman esej na temu: zašto čitaoce tabloida danas više zanima boja gaćica Paris Hilton od toga gde se krije živi Elvis Prisli!

U maju 1997. godine naša izdavačka kuća je pokrenula dvonedeljnik “Zona sumraka” po uzoru na američki WWN. Sa naslovnih strana “Zona sumraka” je otkrivala: “Dete sa krilima sklonjeno na Hilandar”, “Amebe koje izazivaju celulit puštene u Dunav!”, “Prsten faraona Tutankamona koji izaziva kataklizme stigao u Beograd!” (objavljeno u februaru 1999. godine, mesec dana uoči bombardovanja!), “Neman iz Dunava!”, “Čudovište iz Palićkog jezera”, “Jeti sa Fruške gore”… Magazin je u jednom momentu dosegao fantastičan tiraž od 50.000 primeraka – deo javnosti ga je doživljavao kao humoristički časopis a deo je slepo verovao u priče o pećini u kojoj žive Brus Li, Elvis Prisli i Bob Marli… Onda se u našoj zemlji ukus publike te vrste magazina pomerio i ljude su prestale interesovati takve teme, “Zona sumraka” je promenila naziv u “Magična zona” i danas uglavnom objavljuje tekstove o travarima, vidarima, astrologiji i drugim alternativnim oblastima nauke i medicine, ima visok triaž i veliki broj oglasa.

Naš američki “uzor” međutim nije uspeo da se prilagodi tržištu i štampano izdanje WWN je nakon 28 godina izlaženja ukinuto. U budućnosti će se čitaocima “obraćati” samo putem web-izdanja.

Kolega Aničić piše kako je nakon 7 godina ukinut magazin “Business 2.0”, pre nekoliko godina ukinuto je i američko izdanje erotskog magazina “Penthouse” koji nije uspeo da izdrži poplavu pornografije na internetu… Često sam citirao predavanje Džonatana Njuhausa “Brending is Not EnoughPDFprezmite prezentaciju u PDF formatu – 5,4 MB, prvog čoveka kompanije “Conde Nast” koje sam svojevremeno slušao na kongresu FIPP u Njujorku. Čovek je pobrojao nekoliko desetina velikih magazinskih brendova koji su se u pojedinim zemljama iz određenih razloga ugasili. Tom spisku ja sam dodao nekoliko sličnih primera sa našeg tržišta i iskoristio to prilikom predavanja na nedavno održanom PR PRO kongresu u Ohridu o čemu sam već pisao na ovom blogu. Nakon “PC Magazina”, “Metal Hammera” i magazina “Lea”, ugasili smo i “Ljubav za životinje” i “Yu-Gi-Oh”. U međuvremenu smo naravno pokrenuliki nekoliko novih izdanja poput “Hello”-a a do kraja godine planiramo još neke novosti na tom polju.

Zaključak: tržište magazina je nestabilno, surovo i pretrpano. Kako kod nas tako i u svetu. Gase se veliki brendovi, listovi sa višedecenijskom tradicijom… Ugledni ekonomsko-politički dnevnici (“The Wall Street Journal”) dolaze u ruke tabloidnih mogula (Mardok)…

Dakle, ako ste u ovom biznisu “no hard filings“, magazini se pokreću i gase… Ako je nešto “sklono padu” ono će i pasti a veštačko održavanje nerentabilnog magazina u životu (na čemu je trenutno nekoliko desetina magazina u Srbiji) iz bilo kog razloga (politika, sujeta, uglavnom sujeta…) je potpuno besmisleno i neretko kobno po samog izdavača.

7 Komentara

Ostavite svoj komentar

XHTML: Možete za formatiranje komentara koristiti sledeće tagove: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

RSS izvor samo za komentare vezane za ovaj zapis.